Testrunda i värmen

Vilken härlig dag de har varit idag alltså! Sommar sådär påriktigt. Men att springa i värme, det är nog inget för mig. Det har jag iofs tidigare oxå konstaterat.
 
Efter onsdagens träning har jag int haft nåra som helst känningar av knät, så bestämde mig att "trotsa värmen" och ändå ta mig ut på en testrunda. Dum som jag var sprang jag ju iväg varmaste tiden på dagen, hade Elin på cykel brevid som sällskap. Sprang iväg i ett tempo aningen snabbare än bekvämt, benen kändes rätt tunga men lyckades ändå hålla ett ganska jämt tempo hela rundan. Skrapa ihop 5.86km på 33.07 minuter i ett medeltempo på 5.39min/km. Vid ca 5km började knät ge sig till känna så en längre runda skulle inte i dagens läge varit möjlig. 
 
Så som det kändes idag börja jag funderare över hur fasingen jag skall ta mig under 2 timmar på kommande halvmarathon i slutet av september. Vilket är målet jag lade upp direkt efter HCR i våras. Men nu bör väl första målet vara att ta sig "smärtfritt" i mål efter 21,1km.
 
Kilomter för kilometer:
    Första 5:41
    Andra 5:22
    Tredje 5:41
    Fjärde 5:42
    Femte 5:38
    Sista 860m 4:59
 
Trötter efter 5.86km i 24graders värme ;) Töjning av ITB på bilden till höger.
 
Efteråt blev det igen ordentlig töjning av benen. Ett sätt att töja det iliotibiala bandet (ITB) är att ligga på sida, med den sjuka sidan uppåt. Ta tag i foten och dra den mot baken, skjut höften frammåt. Lägg den undre foten på de övre benet strax ovanför knät för ett tryck neråt. 
 
 

Kommentarer
Postat av: minna

vad bra att det känns bättre :)

jag ha nog ännu ont under foten, speciellt efter att jag varit o springa. men sen nästa dag känns det igen bättre, nog för att jag alltid då jag går känner lite av det... :(

Svar: Äsch då, e ju inge kul om den bråkar ännu :/ Ja nå längre än 6km sku int ha gått...men blev ju int sjukt efteråt nu heller. Så får väl försiktigt förlänga rundorna nu sen...
Linda

2012-07-29 @ 18:49:52
URL: http://minnashandarbete.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0