Projekt ½maraton

Idag då jag slutade jobba skyndade jag mig hem från jobbet, bytte kläder, ringde Minna för att bestämma träff och kastade i mig lite mat. Vi hade nämligen igår kommit överäns att det var dags för den omtalade cykelrundan runt Espoon rantamaraton banan. Eller halvmaraton då det gäller oss. Detta för att ha liten bättre kännedom i hurdan terräng banan är lagd, så man vet vad man har framför sig då banan skall avverkas i löparskorna.

Tog först cykeln ner till fiskamnens metrostation var vi med Minna taimade in rätt tåg som sedan förde oss till Gräsviken. Därifrån väntade sedan en ca 5,5km cykeltur till Esbo och in på banan. Själva banan sedan 21,nånting km och ännu 5,5km (möjligtvis något extra då vi lyckades med konststycket att cykla en lite längre väg genom drumsö) tillbaka till gräsviken. Som ett avslut på banan tog vi oss en välförtjänt glass i gräsvikenscentrum. Tillsist fick jag ännu trampa hem från fiskhamnen. Räknade ut att hela kalaset borde ligga nånstans runt 35km, inte illa för en tisdagseftermiddag.

Ännu en stughelg

Ännu en helg på ute på stugan har passerat. Denna helg kom oxå yngre bror min med ut. Blev en kort båtutfärd för lite fotografering på fredagkvällen, i ett lätt sommarregn. Lördagen var lite gråmulen, tog oss in till kyrkbacken för en bit mat på Westerlundi. Gott gott med riktigt kött, pepparbiff. På lördakvällen brakade det sedan loss ordentlig, åskskurar, åskväder och blixtar om vartannat. Även om det inte varade så himla länge tyckte jag det var äckligt obehagligt. Söndagen blev en chill dag, en båtutfärd med bror, syster och lilla Bebbusen lyckades vi ändå prestera med.

Aftonrådnad på fredakvällen, vackert vackert men oerhört svårt att få på bild.

Halva distansen

Idag har jag jobbat precis halva tiden av mitt sommarvikariat på storkärrssjukhus, 3½ vecka av sju. Känns nog lite smålustigt. Tiden har runnit iväg och bara jag vet ordet av så är väl sommaren slut. Har dessa första 4 veckor varit på samma avdelningar som jag gjorde praktiken i våras på. På måndag kommer min handledare från praktiken tillbaka från semseter, vilket betyder att jag kommer byta avdelning. Detta kommer betyda, nya patienter, nya vårdare och nya rutiner. O ja som precis kommit in i rutinerna på avdelningarna jag är nu. Men en erfarenhet rikare kommer jag bli igen, vilket definitivt inte skadar :)

Från Helsingfors till Vasa

Expressmeddelande från ena delen av landet till den andra, många grattisar på födelsedagen Michaela!!

Sommar helg!

Senaste helgen spenderade jag (som alla de andra sommarhelgerna hittills) i åbolands skärgård. Denna åkte jag inte ända ut till stugan utan blev kvar hemma i Pargas. Kusinerna från Åland hade nämligen kommit för att semestra lite. Lördagen var vi bjudna hem till Famlijen Laurén, där njöt vi för fulla muggar av god mat och trevligt sällskap. Var dessutom ner till stranden för att simma lite, och tro de eller ej men själv hoppade ja i för allra första gången denna sommar, o oj så varmt vattnet faktiskt var.

Söndagen for vi sedan med Elin ut till Mommos stuga i Pargas för att träffa kusinerna en gång innan jag åkte tillbaka till Helsingfors för att Jobba och Elin ut till stugan med Mamma och Pappa. Simning stod på programet för de små och i och med det var även min andra simtur for sommaren ett faktum. Dessutom har jag för första gången testat på att åka vattenskidor. Wake bord har jag testat tidigare men aldrig kommit upp och stå, och trots otaliga tappra försök fick jag se mig besegrad av vattnets krafter. Men om det blir en nästa gång, så tamme tusan då ska ja stå på bena. Tråkigt bara glömde jag kameran hemma under söndagen så finns inga bilder på min kamp.

Bilder från i Lördags

Strandliv i Helsingfors

Idag nästan direkt efter jag cyklat hem från jobbet for jag iväg till nordsjö för att njuta av lite strandliv i gott sällskap. For och hämtade Minna och blev bjuden på jordgubbar med vaniljsås, nåt man inte kan få för mycket av :) Efteråt gick vi iväg till solviksstranden som ligger väldigt nära dem. Solvikstranden är en stor härlig sandstrand och de bästa av allt är att man ser havet och horisonten då man tittar ut över vattnet. Inte som på andra stränder jag varit i Helsingfors var man ser höghus på andra sidan då man tittar ut över vattnet. Bollade lite med Minnas volleyboll på stranden oxå. Och för att avsluta dagen på bästa möjliga sätt ställde vi oss i glasskön och köpte en stor glass vardera :) Måste bara säga de igen, men jag bara älskar sommaren!

De små runda

Jordgubbar är nåt som definitivt hör sommaren till!
Här serverade med vaniljsås, jammy! :)

Mer sol o värme

En vecka går igen så fort, har nu två arbetsveckor bakom mig och den tredje är påbörjad. Ännu återstår fem veckor jobb. Dagarna på jobb är väldigt svettiga, man behöver inte mer än stiga upp från en stol innan svetten börjar rinna. Int för att klaga då det äntligen är varmt, men fungerande luftkonditionering på ett sjukhus skulle nog sitta på sin plats. Har idag efter jobb halvslumrat en timme ute i gräset på innergården. Men nu börjar det vara dags för en kall dusch så man inte smälter bort under natten :)

Hoppade i fredags i bilen direkt efter jobb för att återigen köra ut till stugan för att få njuta av värmen vid havet. Har haft en helt jätte skön helg. Har solat, slappat, äti gott och förståss kollat lite fotboll. Hela söndagen spenderade jag på "resande fot". Först 6 timmar på sjön och därefter 3 timmar i en svettig bil. Måste säga att jag nog sjön vann med 100-0 en dag som den. Hann sen precis hem tills VM-finalen börjar, väl tajmat :) Bjuder på nåra bilder från helgen.

I avgörande stunder

Det börjar nalkas avgörande stunder i Sydafrika nu. Fotbolls VM:s första semifinal sparkar igång om inte mer än 10 minuter. Då är det dags för Uruguay och Holland att göra upp om den första Final platsen. Skall hålla tummarna lite extra på att Holland tar segern. Kommer förmodligen få gå med trötta ögonlock till jobbet imorn. Imorn kväll gör sedan Tyskland och Spanien upp om Final plats nummer två. Så även torsdagen kommer inledas med tunga ögonlock.

Jag är vid liv

Trots att jag inte hört av mig på ett bra tag här. Inspirationen har inte riktigt funnits måste jag säga. Månne det har nåt med vädret att göra? :) Lovade senast jag skrev att kort skriva vad som hänt den senaste veckan o nu har de ännu gått en vecka. Tror knappast nån skulle orka läsa en full redogörelse av två veckor. Så ska fatta mig kort.

Veckan innan midsommar var min sista lediga vecka innan jobbet började måndan efter midsommar. Veckan i sig såg ut som de flesta under juni månad, promenad med Ebba två gånger per dag, o på torsda innan midsommar höll jag träning för nåra handbollsjuniorer. Åkte sedan direkt ut till stugan för att fira midsommar.

Midsommarhelgen firades med god mat, bastubad och klumpig som jag är en vurpa i backen ner till stranden. Vacker och varmt var det dessutom största delen av helgen. På Söndagen hoppade jag sedan i bilen för att ta mig tillbaka till Helsingfors. Startade rätt sent för att inte behöva sitta allt för länge i färgkö men tji fick jag, lite på en o en halv timme fick jag sitta där, hemma var jag precis före tolvslaget.

Senaste veckan har gått i arbetets tecken. Har fått anpassa mig till tidiga mornar igen och försökt komma in i arbetsrutinerna. Trots att det borde vara bekant efter praktiken har det ändå kännts ganska nytt allt ihop. Men så småningom bör det väl börja löpa på. Har tagit cykeln de dryga 6km till jobb under veckan, snabbare går det och skönt ör det. Så länge det int regnar och blåser vill säga :) (vilket det inte ännu gjort som tur är) Helgen spendera jag sedan i värmen ute på stugan i Nagu.