För två dar sen...

7.30 på söndags morgonen ringde klockan. Minna var uppe direkt men själv låg jag o drog mig ännu en 10 minuter innan jag lite smånervös "hoppa" upp från madrassen. Sov riktigt gott på natten och var rätt pigg då jag steg upp.

 

 

Jag är väldigt dålig på att äta frukost. Vill helst vara vaken nån timme innan jag äter, men så himlars tidigt skulle jag aldrig orkat stiga upp. En stadig frukost är dock ett måste för att tanka den energi som behövs för att springa ett längre lopp, så vi fixa ihop en riktigt ordentlig en :) Det blev havregrynsgröt med frysta blåbär och jordgubbar, linfrön och sirap, två rågsmörgåsar med kalkon och tomat och tillsist ännu ett kokt ägg.

 

Efter vi ätit var det dags att packa ihop de sista sakerna och börja traska mot metron in till stan. Inne i stan hoppa vi sen på bussen ut till Esbo med sikte på otnäshallen och lite före tie hade vi sedan tävlingsnumrorna våra i handen. Nu bara en timme till start.

 

 

Efter lite småfixande, uppladdning och lite energipåfyllning (självklart med en banan) på plats o ställe börja de rätt snabbt närma sig start. På bilden ovan är det inte mer än ca 20 minuter kvar. Och här har nog nervositeten smygit sig på rätt så bra ren, vilket säkert syns. 11.00 gick så starten och framför mig hade jag 21.1 km löpning. Tredje halvmaraton loppet och den här gången hade jag som mål att komma under tiden 2.15.00.

 

Loppet:

- Det var rätt trångt i starten men ändå löpte klungan rätt bra och första 5 km gick i helt bra takt.

 

- Första drickastationen funkade tyvärr int alls då jag kom dit (vi var rätt många där samtidigt), fanns inga muggar framsatta och bestämde mig snabbt för att skippa den och springa vidare. Var rädd att det skulle funka likadant på resterande ställe men redan vid andra löpte det på riktigt bra.

 

- Första 10 km gick på nästan exakt 1.00.00, kändes otroligt bra i kroppen för tillfället och sprang på med god takt.

 

- Just efter 10 km började knät bli sjukt och fundera om det skulle bli samma kamp som i våras då knät och höften var sjuk från 11km till mål.

 

- Vid 13 km börja dock smärtan i knä försvinna och kunde forstätta utan större problem.

 

- Kollade på klockan med jämna mellanrum och vid 15 km märkte jag att jag forfarande sprang med en 2.10.00 fart. Kroppen kändes stark och pigg så fortsatte på i samma takt med en tanke i bakhuvudet om att det möjligtvis kommer straffa sig mot slutet.

 

- Lyckades dock hålla en bra takt hela loppet och vid dryga 19 km märkte jag lite småöverraskad att den möjligtvis skulle räcka till en tid under 2.05.00.

 

- Vid 1 km kvar började det bli lite små brått för att hinna under 2.05.00, satte på en extra växel och under sista hundra metrarna skena nog pulsen upp en bra bit.

 

- I mål sprang jag in 2.05.08 efter start.

 

Då jag korsade mållinjen var jag lite småbesviken över att tiden inte gick under 2.05.00 för att bara nån minut senare vara otroligt nöjd över min insats. En förbättring med 14 minuter sen våras och hela 25 minuter kapade jag från förra årets resultat.

 

Gick i dusch och väntade på Minna som rätt snabbt efteråt kom ner till omklädningsrummet. Båda var vi inne på att utnyttja den återhämtande massagen som erbjöds på plats. Lade sedan på mina stödstrumpor för en ännu bättre återhämtning. Hela resan avslutade vi sedan tillsammans på chicos över en välförtjänt bit mat innan jag hoppade på bussen mot Åbo och hem till Pargas. Tack Minna för sällskapet och en fin upplevelse igen!


Glad o nöjd efter 2.05.08 i mitt tredje halvmaraton lopp :)

Kommentarer
Postat av: minna

det var en bra prestation. tack själv. i vår igen på hcr! eller?

2011-09-27 @ 21:41:28
URL: http://minnashandarbete.blogspot.com
Postat av: Linda

Va nog in o kolla i smyg på hcr sidorna ren :) 5.5.2012 sku de va...varför int :) vi har tid till 31.12 att anmäla oss till förmånligaste priset :D

2011-09-28 @ 16:23:52
URL: http://lindanordling.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0